Nama
Nombor Telefon
Email
Pekerjaan
Kawasan Pilihan Perumahan
Selangor
Kuala Lumpur
Lain-Lain Tempat
Hantar
Hantar
The form has been sent - thank you!
Err... Something went wrong!

Hubungi Kami

TOLONG ISI MAKLUMAT BERIKUT UNTUK KAMI MEMBANTU BAGI MEMILIKI RUMAH SENDIRI ATAU UNTUK PELABURAN HARTANAH

 

AMIR HARTANAH


TEL: 017- 6842 836


WHATSAPP: wasap.my/60176842836/RumahSelangorKL
 

EMAIL: amir@rumahselangorkl.com


FB: Jualan Perumahan Penjawat Awam dan Swasta

 

*Tertakluk kepada kekosongan Unit dan Pemaju. Unit Terhad. Mohon segera.

Beli Rumah di Lembah Klang

WEBINAR PERCUMA BERKENAAN PELABURAN HARTANAH

Belajar Kaedah Miliki #Rumah Tanpa #Modal. 
#ZOOM Briefing untuk Anda di Mana-mana sahaja.
Webinar Oleh Faizul Ridz
uan, pakar pelaburan hartanah.

Belajar ilmu pelaburan hartanah supaya anda buat langkah terbaik, tidak rugi duit dan #untung beratus ribu!

Maklumat Lanjut Kat Link Ini

http://bit.ly/PakejBelajarMilikiRumah

http://bit.ly/PakejBelajarMilikiRumah

http://faracademy.onpay.my/order/form/sbr/FARA-157
  
Daftar di sini >
Google Form ZOOM Webinar -FREE ( Property Investment ): Please fill in this google form : https://forms.gle/URzPBcNZWJmK3tgw6 atau http://bit.ly/WebinarPERCUMAPelaburanHartanah

atau 

Daftar di sini >  


wasap.my/60176842836/WebinarPERCUMA

wasap.my/60176842836/WebinarPERCUMA

wasap.my/60176842836/WebinarPERCUMA

Jangan lepaskan peluang keemasan ini.

 

Topik membeli rumah ni memang sentiasa akan jadi topik yang hangat dibincangkan. Paling hangat bila ada yang kata mereka yang berpendapatan rendah tiada peluang lansung nak memiliki hartanah. Amir sendiri tak pasti sampai bila polemik ini akan berakhir.

Tapi kita tak boleh salahkan mereka juga, semua orang ada impian memiliki rumah tak kira kaya atau miskin. Persoalannya sekarang ramai beranggapan golongan B40 sukar untuk memiliki rumah terutamanya yang tinggal di Lembah Klang. Betul ke?

Sebelum tu, mari sini Amir bentangkan data mengenai harga median rumah di Lembah Klang.

Harga Median Rumah

Untuk sekitar Klang dan Shah Alam, Amir akan ambil contoh harga median di Taman Sri Muda dan Taman Sentosa.

Kedua-dua tempat ini harga median rumah adalah sekitar RM320,000 hingga RM337,500.

Bagi Kuala Lumpur pula, harga median adalah sekitar RM738,000. Sekali imbas memang logiklah golongan B40 tak mampu langsung nak beli rumah di Lembah Klang.

Tambah lagi orang kata harga rumah ni akan sentiasa naik, lagilah bimbang. Bayangkan rumah kotak yang dibeli dengan harga RM25,000 pada awal tahun 2000 di Lembah Klang, hari ini harganya mampu meningkat kepada setengah juta.

Jadi memang ada pendapat cakap kalau lambat beli rumah nanti rugi. Kehadiran Covid-19 juga tidak mampu menurunkan harga rumah.

Kenapa Harga Rumah Meningkat?

Kenapa harga rumah di Lembah Klang boleh meningkat dengan begitu tinggi?

Sebab pertama mestilah bekalan dan permintaan.

Kita semua tahu, Lembah Klang adalah kawasan paling padat di Malaysia. Ini menyebabkan permintaan meningkat, tetapi dalam masa sama bekalan pula tidak mencukupi, memang tidak pelik harga akan naik melambung.

Tak akan itu je sebabnya? Sabar, Amir akan terangkan lagi.

Kedua adalah lokasi.

Setiap orang yang beli rumah mesti nak berdekatan dengan kedai, sekolah dan tempat kerja. Tak guna bayar mahal bulan-bulan kalau semua tu jauh dari rumah. Jadi rumah dekat dengan kemudahan ni memang mahal.

Malah, nilainya akan semakin meningkat jika terdapat pasar raya atau pusat membeli belah berdekatan. Sekarang ini, terdapat beberapa jenis apartment yang dibina dengan pasar raya sekali di bahagian bawah. Jangan pelik kalau harga rumah tersebut agak mahal.

Lokasi rumah yang selamat juga memungkinkan harganya terus meningkat. Suatu ketika dahulu mungkin kesedaran tentang keselamatan ini kurang tapi sekarang dah lain. Banyak kawasan perumahan baru yang menyediakan pengawal keselamatan dan cctv untuk memantau keadaan sekeliling. Nak masuk ke kawasan rumah pun kena pakai kad akses.

Satu lagi adalah kualiti alam sekeliling. Urbanisasi yang menakluk Lembah Klang kadangkala melemaskan para penduduk kerana ketiadaan pokok hijau untuk memayungi bumi. Jadi apa yang pemaju boleh buat adalah dengan bikin satu taman perumahan berkonsepkan alam semula jadi ataupun eco.

Ya di Malaysia memang sudah ada konsep sebegini, salah satunya adalah di Eco Grandeur. Tapi harga minimum rumah di sana adalah sekitar RM529,000. Tergigit jari Amir bila dengar harganya.

Ketiga adalah kebolehcapaian.

Kebolehcapaian di sini bermaksud kawasan perumahan tersebut berdekatan dengan beberapa akses untuk ke kawasan lain. Kita semua tahu, Lembah Klang boleh digelar sebagai king of highway.

Highway juga menjadi penghubung utama untuk kita bergerak selain pengangkutan awam seperti LRT dan MRT. Jika bekerja di tempat yang memerlukan highway untuk dituju, secara tak langsung kita akan cari juga rumah berdekatan highway. Kawasan perumahan yang ada akses mudah ke highway seperti NKVE dan Persekutuan pasti mahal harganya.

Kebolehcapaian lain adalah seperti kemudahan rekreasi yang akan meningkatkan lagi harga rumah.

Keempat adalah pembangunan masa hadapan.

Sekarang ini di Lembah Klang tengah rancak berjalan projek lebuhraya DASH, MRT2 dan LRT3. Pembangunan sebeginilah akan meningkatkan lagi harga rumah memandangkan rumah semakin mudah diakses. Itu belum lagi dicampur dengan beberapa projek yang sedang dirangka oleh kerajaan seperti MRT3, HSR dan ECRL. Pasti harga rumah di Lembah Klang akan terus meningkat berganda-ganda di masa depan.

Definisi B40 Di Lembah Klang

Dengan segala fakta di atas tadi, Nampak gaya macam takde harapan lansung B40 nak beli rumah di Lembah Klang. Amir rasa bolehlah artikel ditamatkan di sini, tapi nanti dulu.

Pertama sekali kita kena faham dulu definisi B40. Ramai orang ingat pendapatan B40 di setiap negeri adalah sama. Mungkin mereka melihat kepada purata pendapatan B40 Malaysia yang menunjukkan angka RM4849 ke bawah.

Di Selangor, golongan B40 adalah mereka yang berpendapatan RM4657 ke bawah. Kalau Kuala Lumpur pula, pendapatan golongan B40 adalah RM6623 ke bawah. Kalau ikut tangga gaji ni, masih mampu sebenarnya nak beli rumah.

Jangan pula anda samakan pendapatan B40 Lembah Klang dengan Kelantan dan Kedah. Pendapatan B40 kedua-dua negeri tersebut memang tak mampu nak beli rumah di Lembah Klang.

Rumah harga berapa yang golongan B40 Lembah Klang boleh beli?

Bila dah tahu purata pendapatan sebulan, golongan B40 boleh memilih untuk membeli rumah beli rumah ikut tangga jadi. Macam mana nak tahu harga rumah yang sesuai? Senang je, meh sini Amir terangkan.

Kalau gaji sekitar RM1500, anda boleh beli rumah harga RM100,000.

Gaji sekitar RM2100, anda boleh beli rumah harga RM160,000

Gaji sekitar RM2300, anda boleh beli rumah harga RM200,000

Gaji sekitar RM3000, anda boleh beli rumah harga RM245,000

Gaji sekitar RM3400, anda boleh beli rumah harga RM285,000

Gaji sekitar RM4200, anda boleh beli rumah harga RM370,000

Itu adalah anggaran harga rumah yang boleh dibeli mengikut tangga gaji B40. Tapi ada ke rumah harga macam gitu di Lembah Klang? Bukan ke harga rumah semua setengah juta ke atas?

Harga rumah di Lembah Klang

Katakanlah gaji anda sekitar RM2300 saja sebulan, jadi macam mana nak cari rumah yang berharga RM200,000?

Setelah melakukan carian di laman PropertyGuru, terdapat beberapa rumah berharga bawah RM200,000 di Port Klang. Salah satunya adalah rumah teres yang berharga RM140,000 terletak di Kampung Pendamar, Port Klang.

Tapi itu rumah lama, anda pula nak rumah baru. Jangan risau, pihak kerajaan akan membantu anda. Kerajaan pada Februari lepas telah mengumumkan akan melancarkan pembinaan 12,000 unit rumah Residensi Prihatin iaitu skim baharu rumah mampu milik berharga RM200,000 seunit.

Bukan setakat itu sahaja, kerajaan juga ada memperkenalkan beberapa skim baru seperti  Skim Sewa-Untuk-Beli (Rent-To-Own/RTO). Melalui RTO, anda masih mampu beli rumah walaupun tidak miliki wang pendahuluan 10 peratus. Macam mana pula tu?

Anda boleh memilih untuk memasuki perjanjian sewa rumah untuk jangka masa 5 tahun. Lepas 5 tahun, anda boleh memilih mahu membeli atau tidak. Berita baiknya, anda masih lagi boleh membeli dengan mengunakan harga 5 tahun lepas.

“Harga rumah makin mahal. Mampu tak saya nak beli rumah ni?” 

Mesti ada di antara anda terfikir soalan yang sama kan. Yelah harga rumah bukan makin murah. Dengan keadaan sekarang, boleh ke tak nak beli rumah ni. Dengar pula cerita orang rugi beli hartanah, lagi takut dibuatnya. Kan? 

Orang yang berjaya beli rumah bukanlah gaji mereka berbelas ribu. Mereka tahu rumah yang macam mana mereka patut beli, berapa kemampuan kewangan mereka dan juga belajar ilmu yang betul. 

Kali ni AmirHartanah bawakan satu program khas yang dinamakan Shortcut Beli Rumah di mana kami akan berkongsi kepada anda macam mana anda boleh beli rumah dengan betul. 

WEBINAR PERCUMA BERKENAAN PELABURAN HARTANAH

Belajar Kaedah Miliki #Rumah Tanpa #Modal. 
#ZOOM Briefing untuk Anda di Mana-mana sahaja.
Webinar Oleh Faizul Ridz
uan, pakar pelaburan hartanah.

Belajar ilmu pelaburan hartanah supaya anda buat langkah terbaik, tidak rugi duit dan #untung beratus ribu!

Maklumat Lanjut Kat Link Ini

http://bit.ly/PakejBelajarMilikiRumah

http://bit.ly/PakejBelajarMilikiRumah

http://faracademy.onpay.my/order/form/sbr/FARA-157
  
Daftar di sini >
Google Form ZOOM Webinar -FREE ( Property Investment ): Please fill in this google form : https://forms.gle/URzPBcNZWJmK3tgw6 atau http://bit.ly/WebinarPERCUMAPelaburanHartanah

atau 

Daftar di sini >  


wasap.my/60176842836/WebinarPERCUMA

wasap.my/60176842836/WebinarPERCUMA

wasap.my/60176842836/WebinarPERCUMA

Jangan lepaskan peluang keemasan ini.

29 kwietnia 2021

RumahSelangorKL

Klik Sini

Klik Sini